Fra negative til positive anmerkninger

Lisa Bestvold (17) ble mobbet i 10 år. Takket være en lærer som så henne er livet snudd til noe positivt.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

I fjor var hverdagen til 17-åringen fra Lier videregående skole noe helt annet enn i dag.

- Livet var ille. Jeg har blitt mobba i 10 år og det var veldig tøft.

- Jeg skulket mye og hadde høyt fravær på skolen, sier Lisa Bestvold.

Torsdag delte hun sin historie foran over 100 tilhørere på Sundvolden Hotell.

Anledningen var Arbeidsinstituttet Buskeruds (AIB) samling "Ledere for framtiden - framtidens ledere".

110 elever og lærere fra sju videregående skoler og AIB deltok - dobbelt så mange deltakere som på tilsvarende samling for ett år siden.

Ble sett av læreren
Under samlingen sitter elever og lærere i samme rom og løser oppgaver sammen, deler historier og lærer om Appreciative Inquiry (AI)-metoden.

Metoden er en annen måte å lære på der man fokuserer på å se det beste i både oss selv og hverandre.

Lærer ved Lier videregående skole, Vigdis Tøftum, var den som så at Lisa Bestvold slet.

- Før var Lisa ikke så villig til å jobbe med fagene. Hun hadde mye fravær, det var uro og mye ut og inn av klasserommet. Hun hadde lite fokus på fag, sier Vigdis Tøftum.

- Mer positiv og motivert
- Nå er Lisa er blitt mer positiv og motivert. Hun er mer tilstede på skolen og jobber mer med fagene. Hun er totalforandret, fortsetter læreren som har brukt AI-metoden i klasserommet.

- AI-metoden har hjulpet meg. Jeg har bedre selvtillit, er mer motivert til å jobbe på skolen, sier 17-åringen.

- Jeg trives mer og har fått bedre karakterer. Nå tør jeg si ting i timen og ikke bare sitte der. I fjor var det ille, men Vigdis meldte oss på og da ble det mye bedre, sier Lisa Bestvold som ser positivt på livet.

- Jeg skal klare meg bedre, men jeg bygger fortsatt opp selvtilliten, sier hun.

- Mindre mobbing med AI-metoden

Ledet gruppearbeidet. 17-årigene Elias Magan og Karoline Rese fra Gol vidaregåande skule sammen med Ingebjørg Mæland fra Arbeidsinstituttet Buskerud.

Samlingen på Sundvolden ble blant annet ledet av elevene selv. 17-årigene Karoline Rese og Elias Magan fra Gol vidaregåande skule ledet deltakere gjennom ulike oppgaver.

- Det er gøy å lede sesjonen. Etter å ha følt det på kroppen og sett at AI-metoden gir resultater så er det veldig givende å stå her foran elevene, sier Karoline Rese.

- Vi kommer ikke fra noen kjempestor skole. Vi kjenner til hverandre eller har hørt om hverandre. Da er det fort gjort å lage seg et bilde av hvordan en person er uten egentlig å kjenne dem, sier de to elevene.

Ser etter det positive
- AI-metoden er bra fordi man blir kjent på en helt annen måte. Med en gang ser man etter styrker og andre positive ting, istedenfor det negative. Det gjør at man blir kjent med folk på en helt annen måte, fortsetter 17-åringene.

- Miljøet blir noe helt annet og det blir mer positivt. Det blir mer trygghet i klassen og et bedre læringsmiljø med mindre mobbing, sier de to elevene

Gol vidaregåande skule deltok på samlingen med elleve elever og tre lærere.

- Vi bruker AI-metoden på skolen og har fokus på at alle som starter i vg1 skal få en slik type start, man skal bli trygg og komme på banen, sier rektor Grete Golberg og legger til at skolen har en strategi for hvordan de skal holde trykket oppe gjennom skoleåret.

Skaper resultater
Leder av Arbeidsinstituttet Buskerud, Ingebjørg Mæland, er stolt over at så mange deltar på samlingen på Sundvolden.

- Det viktigste tror jeg er at vi har samlet elever og lærere sammen, slik at vi kan finne ut hvordan vi kan skape økt læringsglede, sier Mæland.

Deltakerne får opplæring i og blir kvalifisert på en offensiv prosessledelse, hvor ekte involvering og bruk av alles styrker står i sentrum.

- Vi skal skape gode resultater gjennom at vi jobber annerledes enn det som vanligvis skjer i dagens skole. Nå presenterer vi en annen måte å jobbe på, en annen logikk, en mer offensiv måte å jobbe på der det handler om årsaken til at ting fungerer, fortsetter hun.

Inviterer alle skoler i landet
Mæland sier de har holdt på med AI-metoden i sju år og at de har gode erfaringer med at den virker.

- Vi ser resultater fra skolen med alle elevtyper, karakternivået øker og trivselen øker, sier AIB-lederen.

- I løpet av våren 2013 så vil vi invitere skoler fra hele landet til et tilsvarende arrangement for å spre det styrkebaserte tenkesettet ut i skolen.

- Det er et ambisiøst mål, men det er noe av det viktigste vi gjør fordi det vil være mulig å skape en bedre framtid for alle grupper, avslutter Ingebjørg Mæland ved Arbeidsinstituttet Buskerud.

Prosjektet gjennomføres med støtte fra Kronprinsparets Fond, Kunnskapsdepartementet og Buskerud fylkeskommune.


Publisert 6. mars 2013, oppdatert 29. september 2015.